Ustawa hazardowa w Polsce

ustawa hazardowa w polsce
Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER/East News

Znowelizowana w 2017 roku ustawa hazardowa w znaczący sposób zmieniła sytuację na polskim rynku hazardowym. Cztery lata później prezydent podpisał nowelizację prawa celnego, a wraz z nią nowelizacje ustaw towarzyszących, w tym właśnie ustawy o grach hazardowych. Sprawdźcie, co powiniście wiedzieć o ustawie hazardowej w 2024 roku.

Spis treści

Ustawa hazardowa 2024 w Polsce

Ustawa hazardowa obowiązująca w Polsce została w swojej pierwotnej formie wprowadzona w 2009 roku. Jej głównym założeniem była walka z uzależnieniem od hazardu wśród obywateli, które w tamtym czasie stanowiło spory problem, w głównej mierze za sprawą wszechobecnych automatów do gier. Oczywiste jest jednak, że przy wprowadzaniu tego prawa wzięto pod uwagę również liczne inne kwestie, takie jak zakłady bukmacherskie, poker czy działalność kasyn.

Restrykcyjny pierwowzór ustawy budził wiele kontrowersji, między innymi delegalizował działalność bukmacherów online. Kwestia ta została jednak uregulowana w 2017 roku i od tamtej pory gracze mieszkający w kraju nad Wisłą mogą obstawiać mecze przez Internet w sposób legalny, a każda firma oferująca zakłady wzajemne musi uzyskać pozwolenie Ministerstwa Finansów RP.

Ustawa hazardowa w kształcie z 2017 roku (nowelizacja z 2021 roku nie zmieniła wiele w kwestii zakładów bukmacherskich) obowiązuje w 2024 roku, a jej podstawowe założenia, jeśli chodzi o firmy bukmacherskie, to:

  • wymagana licencja Ministerstwa Finansów RP
  • stworzenie Rejestru Domen Zakazanych dla nielegalnych podmiotów
  • możliwość reklamy publicznej (internet, mass media) dla firm bukmacherskich
  • zakaz prowadzenia kasyna dla firm bukmacherskich (monopol na kasyna ma państwo)
  • podatek bukmacherski 12% od zakładu oraz 10% od wygranej powyżej 2280 zł

Lista legalnych bukmacherów online 2024

Oto firmy bukmacherskie, które w 2024 roku legalnie oferują możliwość obstawiania zakładów online:

licencja nr: PS4.6831.5.2019
dostępny online od: 18 lutego 2020
siedziba: Warszawa, ul. W. Rzymowskiego 31

SPRAWDŹ

licencja nr: PS4.6831.22.2017
dostępny online od: 2012 roku
siedziba: Cieszyn, ul. Rady Narodowej Księstwa Cieszyńskiego 15

SPRAWDŹ

licencja nr: DAG10.6831.4.2023
dostępny online od: 2013 roku
siedziba: Katowice, ul. Porcelanowa 8

SPRAWDŹ

licencja nr: PS4.6831.1.2019
dostępny online od: 23 sierpnia 2021
siedziba: Gdynia, Podolska 21

SPRAWDŹ

licencja nr: PS4.6831.11.2017
dostępny online od: 1 lipca 2019
siedziba: Wrocław, ul. Zwycięska 20A/204

SPRAWDŹ

licencja nr: PS4.6831.9.2016
dostępny online od: września 2016
siedziba: Katowice, ul. Melchiora Wańkowicza 3

Sprawdź

licencja nr: PS4.6831.15.2017
dostępny online od: 2 lipca 2018
siedziba: Warszawa, ul. Jubilerska 10

Sprawdź

licencja nr: PS4.6831.10.2016
dostępny online od: sierpnia 2016
siedziba: Warszawa, ul. Królewska 18

Sprawdź

licencja nr: PA11.6831.11.2021
dostępny online od: kwiecień 2022
siedziba: Warszawa, ul. Grzybowska 87

Sprawdź

licencja nr: PS4.6831.30.2017
dostępny online od: 28 maja 2020
siedziba: Bielsko-Biała, ul. Stefana Batorego 5

Sprawdź

licencja nr: PS4.6831.3.2018
dostępny online od: 25.04.2019
siedziba: Warszawa, ul. Śmiała 26

Sprawdź

licencja nr: PS4.6831.1.2020
dostępny online od: 10 marca 2021
siedziba: Warszawa, ul. Wąchocka 1F

Sprawdź

licencja nr: DAG11.6831.11.2022
dostępny online od: 2023 roku
siedziba: Warszawa, ul. Gedymina 30

Sprawdź

licencja nr: PS4.6831.26.2017
dostępny online od: 12 października 2018
siedziba: Warszawa, ul. Gedymina 30

Sprawdź

licencja nr: PS4.6831.2.2020
dostępny online od: 2014 roku
siedziba: Warszawa, ul. Żurawia 8

Sprawdź

licencja nr: DAG9.6831.6.2023
dostępny online od: czerwca 2024
siedziba: Wrocław, ul. Zwycięska 20A/204

Sprawdź

Ustawa hazardowa a bukmacherzy

Od 2017 roku na polskim rynku zakładów bukmacherskich, zarówno online jak i stacjonarnym, firmy bukmacherskie mogą funkcjonować wyłącznie podmioty posiadające specjalną licencję, wydawaną przez polskie Ministerstwo Finansów. Wprowadzenie tych regulacji miało na celu przede wszystkim zwiększenie wpływów do Skarbu Państwa, nie tylko z licencji, ale i z podatków, przy jednoczesnej próbie ograniczenia wpływów z szarej strefy. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że szara strefa w Polsce została ograniczona o kilkadziesiąt procent.

Wyszczególnienie (rynek online)2016201720182019202020212022
Szara strefa w Polsce ogółem        79,8%        44,7%       34,9%        25,6%        23,0%       18,0%       14,3%
Średnia UE szarej strefy ogółem*        48,8%        42,4%       38,7%        33,2%        29,7%       26,9%       22,5%
Szara strefa w Polsce w zakładach wzajemnych64,3%        20,3%       13,5%10,3%9,4%8,2%6,7%
Średnia UE szarej strefy w zakładach wzajemnych*47,7%41,6%38,2%34,4%32,3%30,0%25,7%
Szara strefa w Polsce w grach kasynowych100,0%100,0%98,8%68,9%54,0%37,7%27,5%
Średnia UE szarej strefy w grach kasynowych*71,2%60,5%58,2%48,4%43,0%39,6%34,6%
*średnia dla UE została obliczona z pominięciem Luksemburga, gdzie hazard online nie podlega regulacjom oraz Malty i Irlandii, gdzie operatorzy mogą działać legalnie bez lokalnej licencji. Obliczenia MF w oparciu o dane H2 Gambling Capital, 1.03.2023 r. / dane: podatki.gov.pl

W lipcu 2024 roku w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie z przedstawicielami rynku gier hazardowych, którego tematem były propozycje branży w zakresie ograniczania i zwalczania szarej strefy w obszarze gier hazardowych.

Minister Jarosław Neneman podkreślił, że regulator rynku gier hazardowych jest zainteresowany jak najniższym poziomem szarej strefy, jeśli chodzi o hazard, ponieważ jest to korzystne dla gospodarki, dochodów budżetowych z podatku od gier, a także ochrony graczy.

Mimo że branża hazardowa od lat domaga się zmiany polityki fiskalnej czy demonopoliazcji rynku kasyn online, (co wyelimnowałoby wciąż jednak sporą szarą strefę w tej sferze gamblingu), to żadne deklaracje ze strony MF w tym temacie nie padły.

Co z nielegalnymi bukmacherami?

Bukmacherzy i inne strony igamingowe bez licencji zostały wpisane do specjalnego rejestru domen nadzorowanego przez MF. Lista stron znajdujących się w nim jest długa i każdego roku pojawiają się na niej nowe pozycje. Wśród nich znajdziemy m. in. bet365, bwin czy Bet-at-home. Ustawa hazardowa zakazuje graczom z Polski łączenia się ze stronami operatorów bez licencji, przynajmniej przy standardowym wykorzystaniu przeglądarki. Istnieją jednak sposoby, by obejść te ograniczenia, jednak należy pamiętać, że korzystając z usług nielicencjonowanych serwisów hazardowych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej łamiemy prawo, za co grożą konsekwencje.

Niemniej, w dalszym ciągu nie brakuje śmiałków decydujących się na usługi bukmacherów offshore’owych, na ogół z prostej przyczyny – w wielu przypadkach nie muszą płacić podatku za wygrane, a przy tym są kuszeni atrakcyjnymi promocjami, które czasem są lepsze niż u legalnych polskich bukmacherów. Podatek od postawionej stawki według polskiej prawa fiskalnego wynosi obecnie 12%, a podatek od wygranej to dodatkowe 10%. Jest więc na czym oszczędzać, jednak czy rzeczywiście warto ryzykować?

Jakie są kary za korzystanie z usług bukmacherów bez licencji?

Należy jasno stwierdzić, że gracze korzystający z usług bukmacherów nieposiadających licencji MF na działanie na polskim rynku ryzykują, i to sporo. Grając u zagranicznych bukmacherów lub w nielegalnych punktach przyjmowania zakładów łamiemy artykuł 107 § 2 i 109 kodeksu karno-skarbowego (KKS), za co przewidziane są konkretne kary. W ramach pierwszego z wymienionych przepisów, typerzy uczestniczący w zagranicznej grze hazardowej podlegają karom finansowym w wysokości do 120 stawek dziennych. Taka sama kara dotyczy uczestnictwa w grze hazardowej w punktach „bez koncesji lub zezwolenia”.

Powinno się jednocześnie wziąć pod uwagę zapisy samej ustawy hazardowej, wedle której kara finansowa wynosi „100% uzyskanej wygranej niepomniejszonej o kwoty wpłaconych stawek”. Oznacza to, że ukarani gracze będą musieli dodatkowo zwrócić nie tylko wartość wygranej kwoty, ale i środków, które przeznaczyli na obstawienie zakładów. Znacznie bardziej dotkliwe mogą okazać się jednak kary w ramach KKS. Biorąc pod uwagę, że stawka dzienna (SD) w 2024 roku wynosi od 143,34 PLN do nawet 57 336 PLN, w skrajnych przypadkach kara finansowa za nielegalne zakłady może być liczona w milionach złotych!

Reklamowanie zakładów bukmacherskich

Zmiany objęły również reklamy zakładów bukmacherskich. Operatorzy mogą reklamować swoje usługi w punktach naziemnych i na własnej stronie w Internecie. Ponadto, po wprowadzeniu nowelizacji przepisów ustawy hazardowej, bukmacherzy mogą reklamować się podczas transmisji z imprez sportowych, które sponsorują, z udziałem drużyn i sportowców, których wspierają, a także podczas wydarzeń organizowanych przez sponsorowany przez nich związek.

Jednocześnie bukmacher zobowiązany jest umieścić komunikat o ryzyku wynikającym z uprawianiu hazardu oraz o ewentualnych konsekwencjach z korzystania z usług nielicencjonowanych operatorów zakładów wzajemnych. Niemal wszyscy bukmacherzy korzystają z tego prawa i bardzo chętnie angażują się w sponsoring. Reklamy zakładów bukmacherskich w radiu, telewizji lub kinie mogą być nadawane wyłącznie w godzinach 22:00 – 6:00.

Reklamy legalnych bukmacherów nie mogą mieć również przekazu skierowanego do osób niepełnoletnich. Typerzy nie mogą być w nich przedstawiani w sposób atrakcyjny fizycznie lub intelektualnie, a usługi legalnych bukmacherów nie mogą być reklamowane jako sposób na uspokojenie bądź relaks lub wiązać się z powodzeniem na polu zawodowym, finansowym lub prywatnym. Obowiązuje również zakaz łączenia ich z atrakcyjnością seksualną. Zakaz dotyczy również zachęcania do stawiania wyższych stawek lub ukazywania nieobstawiania w sposób negatywny. Absolutny zakaz reklamowania swoich usług dotyczy bukmacherów bez licencji.

Ustawa hazardowa a kasyna

W świetle zapisów ustawy hazardowej, liczba kasyn naziemnych ustalana jest w zależności od określonej liczby mieszkańców – na obszar, w którym mieszka mniej niż 250 tysięcy osób przypada jeden taki obiekt, a na każde kolejne 250 tysięcy liczba kasyn może być zwiększona odpowiednio o jedno. Licencja na prowadzenie tego typu działalności przyznawana jest na 6 lat. W tej kwestii, w porównaniu do projektu ustawy z 2009 roku, nic się nie zmieniło. W dalszym ciągu o pozwolenie mogą starać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjne, które dysponują kapitałem zakładów wynoszącym co najmniej 4 miliony złotych, w zgodzie z artykułem art. 6 ust. 5 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 1. Te wymogi to jednak jedynie początek.

Podmioty chcące prowadzić kasyno, o ile spełnią warunki ustawowe, muszą jeszcze wziąć udział w przetargu ogłoszonym przez Ministra Finansów RP, jeśli o licencję w danym miejscu stara się więcej niż tylko jedna spółka. Oferty biorące w nim udział są oceniane przez specjalną komisję, która składa się z trzech osób. Podczas przetargu, jako ważny punkt brana jest lokalizacja, w jakiej ma znajdować się kasyno – komisarze preferują w tym wypadku hotele w nowych lub zabytkowych budynkach.

Podmiot, któremu przyznana zostanie licencja będzie zobowiązany do odprowadzania podatku od gier na automatach, gier cylindrycznych (takich jak ruletka), czy gry w kości, który wynosi 50%. Podatek w przypadku loterii pieniężnych wynosi z kolei 15%.

Kasyna online

Odrębne regulacje dotyczą kasyn online: art. 5 ust. 1b, który jasno precyzuje, że urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych, jest objęte państwowym monopolem. Oznacza to, że wyłączność na prowadzenie kasyna online w Polsce ma jej rząd, który przez Premiera RP powierzył to zadanie Totalizatorowi Sportowemu, a więc operatorowi należącemu do Skarbu Państwa. Gracze z Polski mogą od pewnego czasu korzystać z jego usług w internetowym kasynie Total Casino.

Należy pamiętać, że podobnie jak w przypadku bukmacherów bez licencji, korzystanie z usług zagranicznych kasyn internetowych jest nielegalne. Graczom decydującym się podjąć to ryzyko grożą identyczne kary jak w przypadku grania u nielegalnych buków, a więc odpowiedzialność karno-skarbowa wynikająca z art. 107 § 2 lub 109 oraz konieczność zwrotu sumy postawionych stawek wraz z kwotą wygranych, wynikające z zapisów ustawy hazardowej.

Państwowe kasyno online, podobnie jak wszelkie inne prywatne formy hazardu, również podlega pod zapisy ustawy hazardowej. Tym samym, zgodnie z art. 27, korzystać z niego mogą wyłącznie osoby pełnoletnie, których wiek musi zostać uprzednio zweryfikowany. Wykluczone z gry są również osoby borykające się z uzależnieniem od hazardu, które mają sądowy zakaz uprawiania go.

Czy poker jest legalny w Polsce?

Punkt ustawy hazardowej dyskutowany na forach, i to wielokrotnie. Nowelizacja z 2017 roku wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących gry w pokera, jednak w dalszym ciągu fani tej gry karcianej mają dość skromne pole manewru. Co prawda, organizacja turniejów pokerowych przestała być ograniczana do murów kasyn, jednak pula nagród w tego typu wydarzeniach nie może przekraczać 2 000 PLN. Ponadto, pokerzyści chcący zagrać w swoją ulubioną grę przez Internet będą mogli zrobić to wyłącznie na stronie kasyna online prowadzonego przez Totalizator Sportowy.

Nie zlikwidowano również prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjnego przepisu ustawy z 2009 roku – gra w pokera na pieniądze ze znajomymi w dalszym ciągu traktowana jest jako nielegalny proceder. Kary za złamanie tych przepisów, zarówno dla grających przez Internet jak i w nielegalnych turniejach, są takie same jak w przypadku korzystania z usług nielegalnych kasyn i bukmacherów.

Rządowy monopol na inne formy hazardu

Tak naprawdę, zgodnie z zapisami ustawy, państwo stało się monopolistą na wszelkie formy uprawiania hazardu online, z wyłączeniem zakładów bukmacherskich. Podmiotem, który jest odpowiedzialny za prowadzenie działalności gamingowej online, takiej jak kasyno online jest wspomniany wcześniej Totalizator Sportowy. Spółka ta ma również wyłączność na prowadzenie salonów z automatami do gry poza terenem kasyn naziemnych. Nowe możliwości, jakie zyskał TS, zapewniły mu ogromny wzrost przychodów.

Ustawa hazardowa 2024 – opinie

Pozostaje pytanie, czy ustawa o grach hazardowych w obecnej formie jest rzeczywiście udana? Wydaje się, że nie do końca. Przykładowo, chociaż udział szarej strefy w polskim rynku zakładów bukmacherskim udało się, przynajmniej na początku, znacznie ograniczyć, wielu graczy z Polski w dalszym ciągu korzysta z usług bukmacherów bez licencji. Niemniej, udało się osiągnąć wysokie wpływy z hazardu do krajowego budżetu, które pożytkowane są dla wspólnego dobra wszystkich obywateli.

Niemniej, mimo iż wielu graczom marzy się pełna swoboda działania firm zajmujących się hazardem, wydaje się, że ustawa hazardowa w swoim obecnym kształcie nie jest najgorsza i daje fanom hazardu i gamingu całkiem spore pole manewru. Jednocześnie, życzylibyśmy sobie oczywiście wprowadzenia bardziej sensownych regulacji dotyczących przede wszystkim pokera, jednak liczymy na to, że nasi rodzimi politycy pójdą po rozum do głowy i naniosą na obowiązujące prawo kolejne poprawki. Nie mamy jednak żadnych informacji, kiedy ewentualnie nowa ustawa hazardowa weszłaby w życie.

Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER/East News