Ustawa hazardowa w Polsce

Ustawa hazardowa bukmacherzy

Ustawa hazardowa obowiązująca w Polsce została w swojej pierwotnej formie wprowadzona w 2009 roku. Jej głównym założeniem była walka z uzależnieniem od hazardu wśród obywateli, które w tamtym czasie stanowiło spory problem, w głównej mierze za sprawą wszechobecnych automatów do gier. Oczywiste jest jednak, że przy wprowadzaniu tego prawa wzięto pod uwagę również liczne inne kwestie, takie jak zakłady bukmacherskie, poker czy działalność kasyn.

Ustawa hazardowa 2017

Restrykcyjny pierwowzór ustawy budził wiele kontrowersji, między innymi delegalizował działalność bukmacherów online. Kwestia ta została jednak uregulowana w 2017 roku, po wprowadzeniu nowelizacji i od tamtej pory gracze mieszkający w kraju nad Wisłą mogą obstawiać mecze przez Internet w sposób legalny, jednak nie u wszystkich bukmacherów. Dowiedzmy się jakie jeszcze przepisy dotyczące hazardu i gamingu obowiązują operatorów i graczy z Polski, by pogłębić świadomość na temat obowiązującego nas prawa.

Lista legalnych bukmacherów online 2020

Bukmacher Licencja Podmiot
STS nr SC/12/7251/11-6/KLE/2011/5540/12, z dnia 21 lutego 2012 r. Star – Typ Sport Zakłady Wzajemne Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach
Fortuna nr SC/12/7251/10/WKC/11-12/5565, z dnia 23 stycznia 2012 r. FORTUNA online zakłady bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Cieszynie
forBET nr PS4.6831.10.2016, z dnia 4 maja 2016 r. forBET Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
LV Bet nr PS4.6831.9.2016.EQK, z dnia 13 maja 2016 r. LV BET Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach
Totolotek nr AG/9/7251/8/LBU/2012/2013/RD61485, z dnia 20 czerwca 2013 r. TOTOLOTEK S.A. z siedzibą w Warszawie
Betclic nr PS4.6831.11.2017, z dnia 26 września 2018 r. BEM Operations Limited z siędzibą na Malcie
eWinner nr PS4.6831.29.2017, z dnia 30 października 2018 r. Ewinner Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni
TOTALbet nr PS4.6831.15.2017, z dnia 22 marca 2018 r. Totalbet Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
PZBuk nr PS4.6831.26.2017, z dnia 28 czerwca 2018 r. Cherry Online Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
Noble BET nr PS4.6831.28.2017, z dnia 3 stycznia 2019 r. Polski Bukmacher Sp. z o.o. Dąbrowa Górnicza
Etoto nr AG9(RG3)/7251/15/KLE/2013/17, z dnia 28 listopada 2014 r. E-TOTO Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
Superbet nr PS4.6831.4.2017, z dnia 24 października 2019 r. Superbet zakłady bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach
Betfan nr PS4.6831.3.2018, z dnia 29 października 2018 r. BetFan sp. z o.o. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
Traf nr PS4.6831.3.2018, z dnia 30 listopada 2018 r. Traf-Zakłady Wzajemne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie

Ustawa hazardowa a bukmacherzy

Jak już wspomniałem we wstępie, zakłady bukmacherskie online były przez dłuższy czas niedostępne dla typerów z Polski, co zmieniło się dopiero gdy częściowo wprowadzono nowelizację ustawy hazardowej z 2017 roku. Od tamtego czasu, na polskim rynku zakładów bukmacherskich, zarówno online jak i stacjonarnych, mogą funkcjonować wyłącznie podmioty posiadające specjalną licencję, wydawaną przez polskie Ministerstwo Finansów. Wprowadzenie tych regulacji miało na celu przede wszystkim zwiększenie wpływów do Skarbu Państwa, nie tylko z licencji, ale i z podatków, przy jednoczesnej próbie ograniczenia wpływów z szarej strefy. Wygląda na to, że na tę chwilę przynajmniej część z tych celów udaje się zrealizować.

Co z nielegalnymi bukmacherami?

Bukmacherzy i inne strony igamingowe bez licencji zostały wpisane do specjalnego rejestru domen nadzorowanego przez MF. Lista stron znajdujących się w nim jest długa i każdego roku pojawiają się na niej nowe pozycje. Wśród nich znajdziemy m. in. bet365, bwin czy Bet-at-home. Ustawa hazardowa zakazuje graczom z Polski łączenia się ze stronami operatorów bez licencji, przynajmniej przy standardowym wykorzystaniu przeglądarki. Istnieją jednak sposoby, by obejść te ograniczenia, jednak należy pamiętać, że korzystając z usług nielicencjonowanych serwisów hazardowych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej łamiemy prawo, za co grożą konsekwencje, które szerzej opisaliśmy w kolejnym akapicie.

Niemniej, w dalszym ciągu nie brakuje śmiałków decydujących się na usługi bukmacherów offshore’owych, na ogół z prostej przyczyny – w wielu przypadkach nie muszą płacić podatku za wygrane, a przy tym są kuszeni atrakcyjnymi promocjami, które czasem są lepsze niż u legalnych polskich bukmacherów. Podatek od postawionej stawki według polskiej prawa fiskalnego wynosi obecnie 12%, a podatek od wygranej to dodatkowe 10%. Jest więc na czym oszczędzać, jednak czy rzeczywiście warto ryzykować?

Jakie są kary za korzystanie z usług bukmacherów bez licencji?

Kary za granie u nielegalnych bukmacherów

Należy jasno stwierdzić, że gracze korzystający z usług bukmacherów nieposiadających licencji MF na działanie na polskim rynku ryzykują, i to sporo. Grając u buków zagranicznych lub w nielegalnych punktach przyjmowania zakładów łamiemy artykuł 107 § 2 i 109 kodeksu karno-skarbowego (KKS), za co przewidziane są konkretne kary. W ramach pierwszego z wymienionych przepisów, typerzy uczestniczący w zagranicznej grze hazardowej podlegają karom finansowym w wysokości do 120 stawek dziennych. Taka sama kara dotyczy uczestnictwa w grze hazardowej w punktach „bez koncesji lub zezwolenia”.

Powinno się jednocześnie wziąć pod uwagę zapisy samej ustawy hazardowej, wedle której kara finansowa wynosi „100% uzyskanej wygranej niepomniejszonej o kwoty wpłaconych stawek”. Oznacza to, że ukarani gracze będą musieli dodatkowo zwrócić nie tylko wartość wygranej kwoty, ale i środków, które przeznaczyli na obstawienie zakładów. Znacznie bardziej dotkliwe mogą okazać się jednak kary w ramach KKS. Biorąc pod uwagę, że stawka dzienna (SD) w 2020 roku wynosi od 86,67 PLN do nawet 34 668 PLN, w skrajnych przypadkach kara finansowa za nielegalne zakłady może być liczona w milionach złotych!

Co ciekawe, nowelizacja ustawy hazardowej w znaczący sposób załagodziła kary za korzystanie z usług nielegalnych buków i innych operatorów hazardowych. Wcześniej kary finansowe sięgały 720 stawek dziennych, a do tego graczom, którym udowodniono złamanie tego prawa groziła kara pozbawienia wolności do lat 3.

Reklamowanie zakładów bukmacherskich

Zmiany objęły również reklamy zakładów bukmacherskich. Operatorzy mogą reklamować swoje usługi w punktach naziemnych i na własnej stronie w Internecie. Ponadto, po wprowadzeniu nowelizacji przepisów ustawy hazardowej, bukmacherzy mogą reklamować się podczas transmisji z imprez sportowych, które sponsorują, z udziałem drużyn i sportowców, których wspierają, a także podczas wydarzeń organizowanych przez sponsorowany przez nich związek. Jednocześnie bukmacher zobowiązany jest umieścić komunikat o ryzyku wynikającym z uprawianiu hazardu oraz o ewentualnych konsekwencjach z korzystania z usług nielicencjonowanych operatorów zakładów wzajemnych. Reklamy zakładów bukmacherskich w radiu, telewizji lub kinie mogą być nadawane wyłącznie w godzinach 22:00 – 6:00.

Reklamy legalnych bukmacherów nie mogą mieć również przekazu skierowanego do osób niepełnoletnich. Typerzy nie mogą być w nich przedstawiani w sposób atrakcyjny fizycznie lub intelektualnie, a usługi legalnych bukmacherów nie mogą być reklamowane jako sposób na uspokojenie bądź relaks lub wiązać się z powodzeniem na polu zawodowym, finansowym lub prywatnym. Obowiązuje również zakaz łączenia ich z atrakcyjnością seksualną. Zakaz dotyczy również zachęcania do stawiania wyższych stawek lub ukazywania nieobstawiania w sposób negatywny. Absolutny zakaz reklamowania swoich usług dotyczy bukmacherów bez licencji.

Ustawa hazardowa a kasyna

W świetle zapisów ustawy hazardowej, liczba kasyn naziemnych ustalana jest w zależności od określonej liczby mieszkańców – na obszar, w którym mieszka mniej niż 250 tysięcy osób przypada jeden taki obiekt, a na każde kolejne 250 tysięcy liczba kasyn może być zwiększona odpowiednio o jedno. Licencja na prowadzenie tego typu działalności przyznawana jest na 6 lat. W tej kwestii, w porównaniu do projektu ustawy z 2009 roku, nic się nie zmieniło. W dalszym ciągu o pozwolenie mogą starać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjne, które dysponują kapitałem zakładów wynoszącym co najmniej 4 miliony złotych, w zgodzie z artykułem art. 6 ust. 5 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 1. Te wymogi to jednak jedynie początek.

Podmioty chcące prowadzić kasyno, o ile spełnią warunki ustawowe, muszą jeszcze wziąć udział w przetargu ogłoszonym przez Ministra Finansów RP, jeśli o licencję w danym miejscu stara się więcej niż tylko jedna spółka. Oferty biorące w nim udział są oceniane przez specjalną komisję, która składa się z trzech osób. Podczas przetargu, jako ważny punkt brana jest lokalizacja, w jakiej ma znajdować się kasyno – komisarze preferują w tym wypadku hotele w nowych lub zabytkowych budynkach. Podmiot, któremu przyznana zostanie licencja będzie zobowiązany do odprowadzania podatku od gier na automatach, gier cylindrycznych (takich jak ruletka), czy gry w kości, który wynosi 50%. Podatek w przypadku loterii pieniężnych wynosi z kolei 15%.

Kasyna online

Odrębne regulacje dotyczą kasyn online: art. 5 ust. 1b, który jasno precyzuje, że urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych, jest objęte państwowym monopolem. Oznacza to, że wyłączność na prowadzenie kasyna online w Polsce ma jej rząd, który przez Premiera RP powierzył to zadanie Totalizatorowi Sportowemu, a więc operatorowi należącemu do Skarbu Państwa. Gracze z Polski mogą od pewnego czasu korzystać z jego usług w internetowym kasynie Total Casino.

Należy pamiętać, że podobnie jak w przypadku bukmacherów bez licencji, korzystanie z usług zagranicznych kasyn internetowych jest nielegalne. Graczom decydującym się podjąć to ryzyko grożą identyczne kary jak w przypadku grania u nielegalnych buków, a więc odpowiedzialność karno-skarbowa wynikająca z art. 107 § 2 lub 109 oraz konieczność zwrotu sumy postawionych stawek wraz z kwotą wygranych, wynikające z zapisów ustawy hazardowej.

Państwowe kasyno online, podobnie jak wszelkie inne prywatne formy hazardu, również podlega pod zapisy ustawy hazardowej. Tym samym, zgodnie z art. 27, korzystać z niego mogą wyłącznie osoby pełnoletnie, których wiek musi zostać uprzednio zweryfikowany. Wykluczone z gry są również osoby borykające się z uzależnieniem od hazardu, które mają sądowy zakaz uprawiania go.

Czy poker jest legalny w Polsce?

Czy poker jest legalny

Punkt ustawy hazardowej dyskutowany na forach, i to wielokrotnie. Nowelizacja z 2017 roku wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących gry w pokera, jednak w dalszym ciągu fani tej gry karcianej mają dość skromne pole manewru. Co prawda, organizacja turniejów pokerowych przestała być ograniczana do murów kasyn, jednak pula nagród w tego typu wydarzeniach nie może przekraczać 2 000 PLN. Ponadto, pokerzyści chcący zagrać w swoją ulubioną grę przez Internet będą mogli zrobić to wyłącznie na stronie kasyna online prowadzonego przez Totalizator Sportowy.

Nie zlikwidowano również prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjnego przepisu ustawy z 2009 roku – gra w pokera na pieniądze ze znajomymi w dalszym ciągu traktowana jest jako nielegalny proceder. Kary za złamanie tych przepisów, zarówno dla grających przez Internet jak i w nielegalnych turniejach, są takie same jak w przypadku korzystania z usług nielegalnych kasyn i bukmacherów.

Rządowy monopol na inne formy hazardu

Tak naprawdę, zgodnie z zapisami ustawy, państwo stało się monopolistą na wszelkie formy uprawiania hazardu online, z wyłączeniem zakładów bukmacherskich. Podmiotem, który jest odpowiedzialny za prowadzenie działalności gamingowej online, takiej jak kasyno online jest wspomniany wcześniej Totalizator Sportowy. Spółka ta ma również wyłączność na prowadzenie salonów z automatami do gry poza terenem kasyn naziemnych. Nowe możliwości jakie zyskał TS zapewniły mu ogromny wzrost przychodów – w ubiegłym roku przekazał on do państwowego budżetu ponad 1 miliard złotych!

Ustawa hazardowa 2020 – opinie

Pozostaje pytanie, czy ustawa o grach hazardowych w obecnej formie jest rzeczywiście udana? Wydaje się, że nie do końca. Przykładowo, chociaż udział szarej strefy w polskim rynku zakładów bukmacherskim udało się, przynajmniej na początku, znacznie ograniczyć, wielu graczy z Polski w dalszym ciągu korzysta z usług bukmacherów bez licencji. Niemniej, udało się osiągnąć wysokie wpływy z hazardu do krajowego budżetu, które pożytkowane są dla wspólnego dobra wszystkich obywateli.

Niemniej, mimo iż wielu graczom marzy się pełna swoboda działania firm zajmujących się hazardem, wydaje się, że ustawa hazardowa w swoim obecnym kształcie nie jest najgorsza i daje fanom hazardu i gamingu całkiem spore pole manewru. Jednocześnie, życzylibyśmy sobie oczywiście wprowadzenia bardziej sensownych regulacji dotyczących przede wszystkim pokera, jednak liczymy na to, że nasi rodzimi politycy pójdą po rozum do głowy i naniosą na obowiązujące prawo kolejne poprawki. Nie mamy jednak żadnych informacji, kiedy ewentualnie nowa ustawa hazardowa weszłaby w życie.

O autorze

Adrianna Sulska